top of page
  • Skribentens bildJU Solar Team

Introducerar våra ingenjörer: del 2

Inför Avreseeventet nu på torsdag, den 17 augusti, är det dags att lära känna ytterligare tre av våra fantastiska ingenjörer. Den här gången kommer du att få lära känna; Rasmus Johansson, Christoffer Axelsson och Johannes Söderberg!
Ingenjör Rasmus Johansson
Rasmus Johansson

Berätta lite om dig själv

Jag heter Rasmus Johansson och kommer ursprungligen från Sveriges fjärde största ö, Orust, men jag flyttade till Jönköping för 3 år sedan för att studera maskinteknik på JTH.


Vad är din roll i teamet?

Jag har varit en del av teamet sedan starten och som en del av det mekaniska teamet. Jag har varit involverad i olika delar av bilen men mitt huvudfokus och min responsförmåga har varit bilens vikmekanism. Fällmekanismen är en viktig komponent i bilen när det gäller tidsgränsen för föraren att ta sig ur solbilen. Vikmekanismen är speciell i vårt fall eftersom vi bara har en delad linje på hela bilen.

Mekanismen har genomgått många koncept men fungerar äntligen som avsett. Förutom vikmekanismen har jag varit involverad i tillverkningen av karossen samt tillverkningen av vår chassi.


Om du kunde ta med dig tre saker till Australien, vad du än vill ha, vad skulle det vara?

Det första som dyker upp är självklart den vinnande bilen, som jag tror att vi har, men också en skiftnyckel bara för att vara förberedd om något händer på vägen. Den sista saken skulle vara en bra attityd, det gör bara allt lättare.


Sist men inte minst, en “this or that“

Ananas på pizza eller ingen frukt?

Ananas på pizza

Ta hand om tvätten eller disken?

Tvätten

Varmt eller kallt väder?

Varmt väder

Apple eller Android?

Android

Coca-Cola eller Pepsi?

Pepsi





Ingenjör Christoffer Axelsson
Christoffer Axelsson
Berätta lite om dig själv:

Jag heter Christoffer Axelsson och är född och uppvuxen i Borås där jag bodde tills jag valde att flytta till Jönköping för att studera byggteknik på Jönköping University.


Vad är din främsta roll och ansvar i teamet?

Mitt huvudansvar har varit att göra karossen och vindskyddet till verklighet. Året har varit händelserikt så här långt. Det började med att Victor Strandgren (CNC Byrån) tillverkade gjutformen för kompositkarossen. Karossen har sedan formats, formats och slipats av teamet med hjälp av proffs, för att sedan avtäckas på JU inför familj, sponsorer, studenter och andra.


Så vad är ditt uppdrag just nu?

Eftersom jag har blivit vald som en av förarna efter att ha gått igenom flera tester är ett av mina uppdrag att testköra bilen och vänja mig vid den innan vi skickar den över hela världen.


Om du kunde ta med dig tre saker till Australien, vad skulle det vara?

Jag skulle säga tillräckligt med kaffe x3, man kan aldrig få för mycket kaffe. Det kommer förmodligen att behövas under loppet eftersom vi vet från tidigare team att det kan vara långa nätter att reparera och förbättra bilen.


Tack för att du tog dig tid att svara på frågorna, innan vi släpper dig skulle vi gärna vilja göra en "this or that"

Ananas på pizza eller ingen frukt?

Ananas

Ta hand om tvätten eller disken?

Tvätten

Varmt eller kallt väder?

Varmt väder

Apple eller Android?

Apple

Coca-Cola eller Pepsi?

Pepsi




Ingenjör Johannes Söderberg
Johannes Söderberg
Kan du berätta lite om dig själv?

Jag heter Johannes Söderberg och precis som Christoffer är jag född och uppvuxen i Borås men flyttade till Jönköping för tre år sedan för att studera det jag brinner för, maskinteknik. Jag har varit en del av JU Solar Team 2023 i stort sett från början så det är extra spännande att vi bara är några veckor från att skeppa bilen och faktiskt tävla!


Vad är, eller har varit, din huvudsakliga roll och ditt ansvar i teamet?

Från början har jag haft en stor roll i utformningen och beräkningen av bilens kaross. Som ni säkert har sett skiljer sig formen från vad vi har haft tidigare år, vilket har varit en verklig utmaning. Vi har spenderat otaliga timmar på bilens form och aerodynamik. Men med hjälp av några av våra fantastiska partners och hundratals e-postmeddelanden, samtal och konsultationer fick vi den till produktion i tid. Jag var också en del av hela produktionsprocessen vilket var en fantastisk upplevelse, att faktiskt fysiskt kunna tillverka den produkt som du har tillbringat de senaste månaderna med att designa. I år tillverkade vi kroppen från idé till slutprodukt på rekordtid, vilket var spännande!

Just nu fokuserar jag på andra kompositkomponenter som hjulhus, samt att lära känna bilen och hur den beter sig på vägen eftersom jag har blivit vald som en av förarna.


Vad är det bästa med JU Solar Team och projektet?

Jag skulle säga erfarenheten man får av att faktiskt ta en produkt från teori till produktion och få den att "komma till liv". Allt från att designa delar, testa, hitta förbättringar till att prata med tillverkare har varit superspännande! Att vara en del av ett stort team med alla typer av människor och få det att fungera har också varit utmanande ibland men i slutändan har vi alltid kommit ut starkare.


Om du kunde ta med dig tre saker, möjliga eller inte, till Australien, vad skulle det vara och varför?

Det är en svår fråga, men jag skulle säga en hängmatta eftersom vi kommer att sova i tält på den hårda marken skulle det vara skönt att ha någonstans att ligga mjukt då och då. Jag skulle också ta med en kamera för att fånga allt från loppet till landskapet. Sist men inte minst skulle jag ta med mig den klassiska svenska läsken Julmust, som är något vi svenskar dricker under julen.


Tack för att du svarade på frågorna, låt oss avsluta med en snabb "this or that"

Ananas på pizza eller ingen frukt?

Ingen frukt

Ta hand om tvätten eller disken?

Tvätten

Varmt eller kallt väder?

Varmt väder

Apple eller Android?

Android

Coca-Cola eller Pepsi?

Inget av de! Julmust


















Comments


bottom of page