top of page
  • Skribentens bildJU Solar Team

Nytt material till karossen

Nu när vi officiellt har avslöjat vår nya solcellsbil, Axelight, är vi stolta över att kunna presentera några av de största förändringarna som vi har gjort jämfört med tidigare år, vi börjar med karossen.


Som ni har sett är färgerna och grafiken på wrapen iögonfallande och minnesvärd, vilket gör vår bil till en riktig blickfångare tack vare Axelent som har designat den. Designprocessen med Axelent var otroligt smidig tack vare deras expertis och uppmärksamhet på detaljer. Vi vill även tacka Autoident för det professionella utförandet av foleringen, det var inget lätt jobb med tanke på bilens form.



Dessutom har vi gjort betydande förändringar i Axelights materialsammansättning. Till tidigare bilar har vi använt kolfiber för bilens kaross, men vi bestämde oss för att utforska nya alternativ och sätt att skapa en mer ekologiskt hållbar bil. Därför valde vi att arbeta med linfiber, vilket vi tror kommer ge oss flera fördelar jämfört med kolfiber och kommer att hjälpa oss att uppnå våra mål för Bridgestone World Solar Challenge 2023.


Linfiber är lättare än kolfiber, vilket innebär att vår bil kommer att ha lägre vikt och bättre prestanda. Dessutom är linfiber en förnybar resurs och biologiskt nedbrytbar, vilket gör den mer miljövänlig än kolfiber. En annan fördel med materialet är dess höga styrka och styvhet, vilket gör det till ett lämpligt alternativ för att förstärka och stabilisera bilens kaross. Detta är särskilt viktigt med tanke på de utmaningar som Bridgestone World Solar Challenge 2023 kommer att innebära. Linfiber har förmågan att motstå vibrationer och stötar bättre än kolfiber, vilket gör det till ett säkrare material för karossen.



Användningen av linfiber ger oss också större designfrihet, vilket gör att vi kan skapa en bilform som minskar luftmotståndet och hjälper oss att uppnå högre hastigheter med mindre energi. Även om linfiber är ett relativt nytt material tror vi att det kommer att ge oss en konkurrensfördel gentemot större och mer finansierade team som vanligtvis använder kolfiber.


Sammanfattningsvis är linfiber ett relativt nytt material för solcellsbilar och andra fordon, och det råder fortfarande viss osäkerhet om dess prestanda och hållbarhet över tid. Trots detta har vi på JU Solar Team valt att använda linfiber till vår nya solcellsbil, och vi är övertygade om att det är det bästa valet för oss. Vi är stolta över att kunna visa upp vår innovativa design och våra materialval vid Bridgestone World Solar Challenge 2023 och därefter.



Comments


bottom of page